چگونه با یادگیری علائم ایمنی، خطر را کاهش دهیم

اصطلاح “علامت ایمنی” معانی نسبتا گسترده‌ای دارد و اساسا به معنای علامتی است که یک وضعیت، شیء یا فعالیت خاص را پوشش می‌دهد و اطلاعات و دستورالعمل‌هایی در مورد ایمنی یا سلامت ارائه می‌دهد.

مقررات ایمنی و سلامت (علائم و هشدارهای ایمنی) در ایرلند شمالی، تنها زمانی کارگران را موظف می‌کند تا از علائم ایمنی استفاده کنند که تمام اقدامات ایمنی لازم دیگر را انجام داده‌اند و بدون این علائم خطر به میزان کافی کاهش پیدا نمی‌کند. با این حال علائم ایمنی به اندازه اقدامات کنترل تکمیلی و به طور گسترده‌ای سودمند هستند.

طبق مقررات، علائم ایمنی باید از اشکال و رنگ‌های قراردادی پیروی کنند (به عنوان مثال، علائم هشداردهنده همیشه مثلثی شکل و به رنگ‌های سیاه و زرد هستند). این قانون برای این است که درک آن ها تا حد ممکن آسان باشد.

وظایف کارفرمایان

مقررات ایمنی و سلامت (علائم و هشدارهای ایمنی) سال ۱۹۹۶ کارفرمایان را موظف به موارد زیر کرد:

  • تهیه و حفظ علائم ایمنی در مواردی که ارزیابی خطر نشان می‌دهد نمی‌توان بدون آن‌ها از خطرات جلوگیری کرد یا به میران کافی آن‌ها را کاهش داد.
  • تهیه علائم ایمنی مطابق با حداقل استاندارد مشخص شده.
  • کسب اطمینان از این که اطلاعات قابل فهم و مرتبط در مورد اقداماتی که باید در ارتباط با علائم ایمنی انجام شود، به تمام کارکنان ارائه شده است.
  • ارائه آموزش و دستورالعمل‌های مناسب و کافی در مورد معنای علائم ایمنی و اقداماتی که باید در ارتباط با علائم ایمنی انجام شود.

وظایف کارکنان

قانون ایمنی و سلامت در محل کار سال ۱۹۷۴

  • مراقبت معقول از ایمنی و سلامت خود و افرادی که ممکن است تحت تاثیر فعالیت‌های آن‌ها باشند.
  • اطلاع دادن به کارفرما در مورد هر گونه کمبود در ترتیبات حفاظتی کارفرما از جمله موارد مربوط به علائم ایمنی

در عمل علائم ایمنی خطر را از بین نمی‌برند بلکه هشداری هستند که نشان می‌دهند خطر وجود دارد و در برخی موارد، اقداماتی را که باید انجام شوند، توصیه می‌کنند.

علائم ایمنی باید به عنوان آخرین گزینه به کار روند، یعنی زمانی که سایر اقدامات مربوط به ایمنی و سلامت مانند کنترل‌های مهندسی انجام شده‌اند اما مشخص شده است که این اقدامات نمی‌توانند به میزان کافی خطر را کنترل کنند.

اگر سایر اقدامات مربوط به ایمنی و سلامت، خطر را به میزانی کاهش دهند که ریسک قابل توجهی باقی نماند، استفاده از علائم ایمنی ضروری نیست. به عنوان مثال، اگر خطر سقوط از ارتفاع وجود داشته باشد، سایر مقررات ایمنی و سلامت معمولا اقدامات دیگری به جز استفاده از علائم ایمنی، مانند حفاظ لبه‌ها را الزامی می‌کنند. در چنین مواردی علائم ایمنی نمی‌توانند یک اقدام کنترل جایگزین باشند.

از سوی دیگر، ممکن است در برخی موارد ضروری باشد که نرده‌های حفاظ به طور موقت برداشته شوند. در این موارد استفاده از علائم ایمنی برای نشان دادن اقدامات حفاظتی جایگزینی که باید زمان برداشته شدن نرده‌ها انجام شوند، ضروری است.

حین مرور ارزیابی‌های ریسک برای نیاز به استفاده از علائم ایمنی، علائم موجود باید کنترل شوند تا از مطابقت آ‌ن‌ها با استانداردهای موجود و اثربخشی آن‌ها اطمینان حاصل شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله آشنایی با علائم و تابلوهای ایمنی را مطالعه کنید.

تعیین علائم مناسب

این موضوع توسط الزامات مقررات و استانداردهای مربوطه بریتانیا تعیین شده است.

علائم ایمنی: اشکال و رنگ ها

علائم ممکن است دایره‌ای (برای موارد “باید” و “نباید”)، مثلثی (“هشدار”) یا مستطیلی (“اطلاعات ایمنی”) باشند.

چهار رنگ مشخص شده وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای معانی خاصی به شرح زیر هستند:

قرمز:

این رنگ نشان دهنده ممنوعیت است و اقداماتی را نشان می دهد که نباید انجام شوند؛ به عنوان مثال علائم توقف و ممنوعیت کشیدن سیگار.

سیگار کشیدن ممنوع

وسایل توقف اضطراری هم قرمز هستند و نشان دهنده توقف یک فرآیند یا تجهیزات هستند.

رنگ قرمز همچنین برای تجهیزات آتش‌نشانی مانند کپسول‌های آتش نشانی نیز به کار می‌رود و محل تجهیزات آتش‌نشانی را نشان می‌دهد.

کپسول آتش نشانی

زرد:

این رنگ یک رنگ هشداردهنده است که نشان دهنده وجود خطر است. این رنگ برای نشان دادن خطراتی مانند آتش، انفجار یا مواد شیمیایی و مراقبت برای جلوگیری از خطر هنگام مواجهه با موانع و گذرگاه‌های خطرناک به کار می‌رود.

خطر برق گرفتگی

آبی:

این رنگ نشان دهنده یک اقدام اجباری مانند پوشیدن کلاه ایمنی یا محافظ گوش در مناطق خاص است. بنابراین این رنگ در واقع دستورالعملی برای استفاده از کلاه ایمنی یا محافظ گوش در چنین مناطقی است.

علائم اجباری

سبز:

این رنگ نشان دهنده یک وضعیت ایمن است و مواردی مانند خروج اضطراری یا کمک های اولیه را نشان می دهد.

وضعیت ایمن

علاوه بر این، علائم ایمنی در غیاب علائم معادل، باید طبق مقررات طبقه بندی، برچسب گذاری و بسته‌بندی (CLP) مواد و ترکیبات (EC) 1272/2008 در حوزه تولید مواد شیمیایی نیز به کار روند.

علائم ایمنی

علائم ایمنعلائم ایمنی

 

 

 

 

 

 

این می‌تواند شامل یکی از موارد زیر یا تمام آن‌ها باشد:

جدول زیر علائم ایمنی را همراه با تصویر نگاشت معادل آن‌ها مطابق با CLP نشان می دهد.

تصویرنگاشت علامت ایمنی معادل
   علائم ایمنی معادل تصویرنگاشت
علائم ایمنی معادل تصویرنگاشت
علائم ایمنی معادل تصویرنگاشت
علائم ایمنی معادل تصویرنگاشت
علائم ایمنی معادل تصویرنگاشت
وجود ندارد (مشمول SSSR نمی شود) تصویرنگاشت

گاهی اوقات، به خصوص زمان نصب یک علامت جدید، قرار دادن یک تابلوی تکمیلی حاوی یک متن در نزدیکی تصویر نگاشت، سودمند است. رنگ پس‌زمینه در تابلوی تکمیلی باید رنگ ایمنی تابلوی اصلی و رنگ متن آن باید به رنگ متضاد آن باشد.

بهتر است از متن ساده استفاده شود و تا حد ممکن کوتاه باشد تا به سرعت و به سادگی قابل خواندن و درک کردن باشد؛ به عنوان مثال به جای عبارت “سیگار کشیدن در این مکان ممنوع است”، باید از عبارت “سیگار کشیدن ممنوع” استفاده شود.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.